onsdag 30. mars 2011

Mmmm...muffins :)

Jeg liker å bake, det har jeg i grunn likt lenge. Nå er det kakepynting som er den store sysselsettingen på kjøkkenet, for man må jo øve om det skal bli noe fint ut av det. Kakekremsprøyten er nettopp blitt tatt i bruk, og om cirka hundre kaker er jeg kanskje blitt litt flink ;)
Å bake gir et slags pusterom fra hverdagen. Da må jeg konsentrere meg om det jeg holder på med for at røren skal bli riktig og luftig. Jeg må måle opp riktig mengde og passe på ovnen. Altså, jeg må konsentrere meg om noe helt annet enn hva som foregår av kamper inne i meg. Kampen er der jo likevel, men jeg velger og klarer da å se den litt fra sidelinjen og kjempe på det stille viset.
Kakebakingen min blir satt pris på av venninner som mer enn gjerne kommer tuslende fra hver sin kant når jeg sender sms om at baksten er i ovnen. Mulig jeg får skylden for et par bilringen som er blitt til de siste årene ;)
Tenkte å dele en oppskrift med dere som det ble veldig gode muffins ut av, og smørkremen på toppen gjør det ikke akkurat mindre godt det heller!
Bak og kos dere!

Muffins, ca 20 kaker.


*2 egg
*1 1/2 dl (135 gr) sukker
*3 ms (50 gr) myk (smeltet) margarin
*1 1/2 dl lettmelk
*3 dl (180 gr) hvetemel
*1 1/2 ts bakepulver
(revet skall av en sitron, 1 1/2 ss kakaopulver, eller litt skogsbær som fyll i røren, valgfritt)

*Pisk stiv eggedosis av egg og sukker.
*Hell i smeltet margarin og melk.
*Sikt på hvetemel med bakepulveret og eventuelt sitronskallet eller kakaoen. Bruk slikkepott for å ikke slå ut luftet av røren og bland alt lett til det blir en klumpfri røre.
*Sett muffinsformene på en stekeplate eller i et muffinsbrett. Fyll de halvfulle (tre fjerdedeler funker bra)
*Stek kakene.

*I stekeovn på 200 grader i ca ti til femten minutter på nederste rille.

Smørkrem (nok til dobbel oppskrift)


*100 gr romtemperert, myk margarin
*3 dl melis
*1 ts vaniljesukker
*1-2 ss melk eller fløte
(1 ss kakao for sjokoladesmak på kakekremen, valgfritt. Røren kan også deles for å ha forskjellige farger fra for eks. konditorfarge i kremen. Spenstig med forskjellige farger på kakefatet!)

*Kjør alt i en kjøkkenmaskin med visp eller ta i bruk en bolle, en sleiv og bi og triceps for å blande det godt sammen. Kremen skal være luftig, litt stiv og ikke rennende. Smak deg til med kakaopulver og se deg frem til fargen du skal ha om du bruker konditorfarge. Husk at konditorfarge er væske og at det da kan kreves noe mer melis i kremen for å få den stiv nok.

Litt bilder fra bakingen min og hvordan jeg gjorde det :)


Røren er ferdig. Her er første brett der jeg ikke har brukt noen form for smakstilsetning. Kun røre, og de ble gode på smak akkurat slik de var. I andre halvdel av røren blandet jeg i kakao pulver egnet til baking. Formene er satt i et muffinsstekebrett. Ofte kan papirformer miste formen under steking i det kaken hever seg utover i stedet for oppover. Med muffinstekebrettet holder formene formen sin og kakene hever seg mer runde på toppen.
Muffinsbrett får du blant annet på bakeshop.no og kakeboksen.no, så vidt jeg husker.

Jeg bruker som oftest disse formene. De er noe stivere og holder derfor formen bedre om muffinsbrett ikke brukes under steking. Dessuten er de større enn de typiske papirformene fra daglivarebutikken, og man får dermed en litt større bit å tygge på hver, eller man slipper å skjems fordi man forsyner seg ti ganger. Med disse formene trenger du nemlig bare å forsyne deg fem ganger ;)
Formene fås kjøpt på Europris.
En pakke holder til dobbel oppskrift.

Muffinsene må avkjøles helt før smørkrem tas på, hvis ikke vil kremen komme til å smelte og kaka er ødelagt, det samme blir sikkert dagen din ;)
Men, når de så er avkjølt kan du smøre, sprøyte eller klæsje på kremen. 
Siden det snart er påske øvet jeg meg på påskemuffins. Jeg har brukt gul konditorfarge i kremen, og må neste gang være mer spandabel med fargen for at den skal bli påskegul!
Kremen ble lagt i en kakesprøyte med en eller annen tilfeldig tupp med fint mønster. Før jeg setter i gang med å sprøyte over kaken, klemmer jeg kremen godt ned i sprøyta og får i samme slengen klemt ut  luft fra sprøyteposen. Hold godt igjen på toppen av sprøyteposen, kremen vil gjerne ut den veien i stedet for gjennom tuppen i bunn, og det er ikke så reint lite gris det blir av smørkrem utover hele kjøkkenet og deg selv.
Enkelt og greit, jeg begynner ytterst på kaken, og klemmer krem rundt og rundt til jeg er på toppen og kan avslutte med en liten "dært".
Litt strøssel og vær så god, spis :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar