tirsdag 22. mars 2011

Bokanmeldelse nr 3.

Agnes Ravatn.
Stillstand.
Kr 225 (bokkilden.no)
Sider: 125.


Snakk om jente som kan skrive!
Jeg lettet etter bøker med humoristisk vri. Jeg ville lese meg til latter, glemme vonde ting og flyte inn i noe lett, lystig og fint. Og det fant jeg i denne boka.
Hele boken er fylt med esseys skrevet ut fra besøk av kjedelige plasser. Det i seg selv kan nok virke nokså bedrøvelig å skulle lese, men når man skriver som Agnes Ravatn med denne utrolige, herlige sarkasmen, ærligheten og selvironien så blir det alt annet enn kjedelig og bedrøvelig. Det blir herlig!
Det er supert med små avsluttende essey. Lett å lese, og så kan man fullføre fra start til slutt på kort tid slik at man faktisk får tatt den klesvasken man skulle ta, for esseyet er jo lest ferdig og man kan dermed tillate seg en pause.
Skildringer fra kloster, tingretten, kafèen, matvogna på toget, Rorbua pub og annet er blant det du kan lese om innenfor de sorte permene.
En helt genial bok som jeg rett og slett nøt å lese. Jeg fikk fritiden jeg ville ha da jeg leste, og jeg fikk så til de grader ledd mye.
Kommentarene og tankene hun gjør seg rundt situasjoner hun er i er herlige å lese og atter en gang måtte jeg bare le.
Boken er skrevet på nynorsk, noe som ikke gjør den mindre bra. Tvert i mot. Ved å skrive på nynorsk får hun en helt annen snert på det artige skriftsspråket sitt enn hva bokmål ville fått frem. Den er lettlest til tross for nynorsk skriving, den er oppløftende på en grå dag og virkelig kremen av humor.
Absolutt å anbefale til de som ønsker seg en god latter og et litt annet syn på det man ellers ikke ofrer så mange tanker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar