tirsdag 5. april 2011

Kalkun med pottiter :)

Jeg har fortsatt skrivesperre, eller, jeg orker ikke begi meg ut på noen forklaring om hvordan ting har gått og hvordan de er nå. Men jeg er høyst i levende live, intet mer eller mindre enn før. Jeg er bare så innmari sliten i hodet. Bloggen derimot må jo ha sitt, så jeg slenger inn en oppskrift til jeg. Det blei veldig godt, tenk. Og det ut fra kjøkkenevner som er evneveike! Kan jeg klare denne retten klarer i alle fall dere den :) Spis og kos dere!

Kalkunen. 
Jeg glemte å ta bilde av den før den var i marinaden, men det er altså 750 gr filet fra Prior jeg har brukt. Nok til noen personer eller til restemat noen dager fremover.
Jeg tok den ut tidlig på dagen, la den i en pose med godt med olje i. Hakket opp en rødløk og ca to fedd hvitløk, bittesmå hakkete biter altså, la det i posen med kalkunen og oljen og slang på litt salt og pepper opp i der. Ristet godt og fikk blandet det hele rundt kjøttet. Slik lå kalkunen i noen timer frem til den skulle stekes.



Potetene.
Jeg brukte fire store poteter. Skrelte de, og hakket de opp i litt større terninger. Hadde alt i en pose, blandet med godt med olje, en hakket rødløk og ca to fedd hvitløk, bakt potet krydder (som for det meste er timian, salt, pepper, tørket tomat og den slags) og blandet det hele godt i posen. Alt av krydder er godt, finn det du liker best og hell over. Potetene lå også i marinaden i noen timer før den ble stekt.



Kalkunen ble lagt i en stor ildfast form. Litt margarin under kalkunen og oppå kalkunen for å få den mer saftig.
180 grader, nesten nederst i ovnen i ca en time. Stikk med en gaffel for å sjekke at det ikke kommer blodsaft opp, da er den nemlig ikke ferdig. Jeg som er livredd for rått kjøtt delte den på midten for å sjekke, noen man selvsagt ikke skal gjøre siden den da blir tørrere.

Potetene ble lagt rundt kalkunen i den samme ildfaste formen den siste halvtimen. I og med at jeg kødda med gradene og skrudde av alt vet jeg ikke riktig hvor lang tid de behøver, men en halvtime burde duge.

Ca tyve minutter før maten er ferdig i ovnen kan grønnsaker fikses. Classic wok blanding er godt til det meste, også til dette. Kok de, eller legg de til steking i bakerovnen med potetene og kalkunen i den ildfaste formen for å få god kraftsmak over de også. Stikk i både poteter og grønnsaker for å kjenne når de er ferdige.


Og så den gode ventetiden der lukten sprer seg i huset og kokken selv kan sette seg ned med en kald....


Når maten er ferdig kan kjøttet få hvile en liten stund. I mellomtiden kan sausen lages. Vi har fått med oss at kokkeskillsa mine er ræva, ikke sant? 
Derfor: Posesaus! 
Og om jeg så selv skal si det så smakte den fortreffelig. Husk at kraft fra poteter, grønnsaker og kalkun i ovnen kan brukes som væske i sausen, det blir det gode, ekte smaker ut av. Artig nok skal den ikke blandes ut med fløte, men med vann. Bruk kraften, og litt vann, snadder!

Og så er det bare å dra frem den neste kalde ølen og nyte måltidet. 


Satser på en oppdatering fra helgen i løpet av de neste dagene. Jeg må bare få med hodet mitt først, og SÅ kan jeg skrive om helgen på et vis som er forståelig. Lag mat i mellomtiden, dere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar