tirsdag 13. desember 2011

Bokanmeldelse nr 5.

En dåre fri.
Beate Grimsrud.
Pris: 303 kr (bokkilden.no)
Sider: 509.

Eli er en enslig kvinne som likevel ikke er så alene. Inne i hodet hennes bor nemlig Espen, Erik og Emil. Senere i livet dukker også prins Eugen opp i henne. Samme med guttene lever hun et liv som forfatter. Tidvis er hun innlagt på psykiatrisk sykehus der hun får hjelp ift. tilbakevendende psykoser.
I boken skrives det gjennom fem hundre og ni levende sider om Elis liv fra hun er en liten jente til hun er en voksen kvinne. Det skrives om hallusinasjoner, stemmer, psykoser, arbeid, skaperglede, venner og familie. Det er så godt beskrevet at jeg ofte tar meg i å tro at jeg leser et selvbiografisk verk. I et intervju jeg så med Beate Grimsrud vil hun dog ikke svare på eller ha noe fokus på om det er selvbiografisk eller ei.
Boken er spekket med levende skriftspråk,såre beskrivelser og ikke så reint lite humor som dro meg inn i en historie som ikke var bare - bare for hovedpersonen å leve i. Da boken omsider tok slutt var jeg i grunn litt lei meg, for jeg skulle så gjerne fulgt denne Eli litt til.
Om dere ønsker en god leseropplevelse anbefaler jeg så absolutt denne boken! :)

2 kommentarer:

  1. Har hatt lyst til å lese den boka lenge nå ;) Gleder meg til jeg endelig får den :D

    SvarSlett
  2. Jeg syns det var en skikkelig god leseropplevelse selv om den tidvis er sår og slår realismen litt i trynet på en.

    SvarSlett