mandag 17. januar 2011

Bokanmeldelse nr 1.

Humor og Psykiatri.
Av: Svein Torgeir Dale.
Kr 152 (bokkilden.no).

Selve tittelordet -psykiatri- skal ikke ta pusten fra deg i denne gangen. Temaene forfatteren tar opp gjelder nemlig i de aller fleste menneskelige relasjoner ellers i livet også. "Humor og mennesker", kanskje?
Hvordan møte et menneske med dyp smerte? Hvordan være et godt medmenneske? Hvordan bruke humor som en ventil for alt det som er vanskelig?

Svein Torgeir Dale jobber ved psykiatrisk poliklinikk ved Sykehuset Telemark i Skien. Hadde jeg kommet til han som pasient, eller som menneske som han kaller det, ville jeg følt meg heldig. Han har et godt syn på dette med å møte mennesker med respekt og setter tydelig seg selv i samme rang som sine pasienter. Slike trengs det fler av.
Boken er full av gode fraser og historier. Han skriver lett, ironisk, sarkastisk og morsomt. Jeg dro på smilebåndet og lo høyt for meg selv flere ganger. Å skrive på en slik måte som sprer smil og latter er ikke alle forfattere forunt, men denna karen har det i alle fall i seg.

Psykiatri er ofte et tunglest tema. Dype tekster og kjedelige forskningsrapporter kan ta motet fra Ola Nordmann når det kommer til dette med å sette seg inn i psykiatri, psykisk sykdom og systemet de syke plasseres i. Svein Torgeir Dale tar temaet fatt på en helt annen måte. Han dropper de tyngste og kjedeligste faktaene og drar frem det han selv mener er viktig og relevant for denne boken, som tross alt skal vise frem humoren i oss mennesker, og ikke sorgen. Og det er virkelig morsomt å lese hans refleksjoner om det hele!

Absolutt å anbefale alle og en hver som føler for å le såpass mye at man blir flau over seg selv mens man sitter med nesa mellom 62 lattermilde sider. Den skulle gjerne vært tykkere, den tok nemlig slutt altfor fort ;)

4 kommentarer:

  1. Den må og skal jeg ha! Galgenhumor, psykiatri og humor - det er et herlig avbrekk fra det som vanligvis handler om noe alvorlig og vondt.

    SvarSlett
  2. Mhm, den er verdt å lese, jeg koste meg med den :)

    SvarSlett
  3. Ville bare stikke innom igjen og si at jeg i forgår bestilte denne boka. Gleder meg :)

    SvarSlett
  4. Og du burde glede deg, jeg syns den var genial =D
    Virkelig en ny/god/flott måte å se det på, å se smerte, mennesker og relasjoner på.
    Nyt boka, den er verdt å lese :)

    SvarSlett