mandag 20. juni 2011

Bokanmeldelse nr 4.

I had a blac dog.
Matthew Johnstone.
Kr: 99 (bokkilden.no)
Sider: 48.



I had a dog er en litt annerledes bok om depresjon. Forfatteren Matthew Johnstone har selv kjent depresjonen på kroppen og omtaler selve depresjonen som a black dog, en sort hund som følger han hvor enn han er og påvirker hans måte å leve livet på, hans måte å omgåes andre og hvordan han selv er mot andre. Da jeg leste den lille engelske boken tenkte jeg på det at forfatteren må ha tenkt på leserne som mennesker med lite konsentrasjon, for hver side er beriket med en liten tekst og et stort bilde som illustrerer det han skriver.

Jeg som selv sliter med depresjon nå og da fant denne boken lett å lese. Jeg klarte å holde fokus og konsentrasjon fra side til side i og med at teksten er så kort men likevel sier så mye. Jeg kjente meg veldig igjen i hvordan han forklarte det å ha en depresjon, og den sorte hunden var en god måte å beskrive den tunge børen som ligger over en om man er deprimert.

Tegningene er både morsomme, kreative og forklarende, og de beriker den korte teksten veldig mye.
En bok verdt å lese, om du er deprimert eller ei. Og er du en av de som sliter med nettopp en depresjon er boken et godt verktøy til å forklare de nærmeste hvordan en depresjon arter seg.

4 kommentarer:

  1. Hei Farger!

    Ramlet innom bloggen din via via andre blogger. Ble helt oppslukt og har lest mye her nå. Du skriver veldig bra. Må innrømme at jeg felte noen tårer når jeg leste, vondt å lese at du sliter sånn, håper det vil bli bedre for deg etterhvert. Jeg har mine problemer, og kjenner meg godt igjen i en del av det du skriver, om enn på ikke alltid på samme måte og nivå.

    Jeg tror du er en veldig flott jente, basert på det jeg har lest, med masse potensiale! Håper inderlig at du finner veien ut av tunnellen du befinner deg i nå, og får et langt og godt liv.

    Alle gode ønsker til deg!

    T.

    SvarSlett
  2. Hei T.

    Tusen takk for fine ord, det varmer å lese slikt.
    Tunnelen kan være lang, mørk og ensom, men det finnes håp, det finnes lys og det finnes styrke om man leter godt i seg selv og bruker styrken riktig. Jeg har opp og nedturer, men jeg øyner kanskje et lite håp og bedring nå, og da er jeg på rett vei. Man må håpe vet du, og med det kommer troen på seg selv snikende med tiden også.

    Takk for at du tok deg tid til å lese.
    Jeg håper du har fine dager.

    -Farger-

    SvarSlett
  3. Høres ut som en fin bok. Og ENDELIG har jeg tid til å sette meg ned å lese bloggen din ordentlig. Har en del innlegg liggende på bloglovin, men jeg ville vente til jeg hadde tid nok <3

    SvarSlett