mandag 21. november 2011

Det finnes tre virkeligheter: Min, din og virkeligheten.


Mandag 11-november smalt det i hodet mitt og jeg ble brått og jævlig dratt inn i en psykose som varte en uke. Jeg dro selv til den psykiatriske avdelingen jeg har et lavterskeltilbud hos, fordi jeg var så redd for alle de telepatiske beskjedene jeg fikk. I stedet for å bli der de tre døgnene jeg har tilbud om, ble jeg værende der i ti døgn. 
I dag ble jeg skrevet ut til hjemmet. Avdelingen ønsket å overføre meg til en annen åpen avdeling som har mer tilbud og kjennskap til psykoser, men jeg orket ikke å dra til et fremmed sted og bli kjent med nye nå. Jeg argumenterte med at de var så synlig dårlige der. Men hva er du da, Farger, fikk jeg til svar.

Det er vanskelig å ta inn over meg at jeg har vært gjennom dette, og det er vanskelig å kjenne at jeg bærer minnene om den vanvittige frykten jeg kjente på, i meg.

Jeg er livredd for å gå inn i en ny psykose. Jeg vil ikke dette en gang til.

Jeg er ute av psykosen nå, jeg er visst meg selv i ansiktet igjen, sier de som har sett meg i den uken psykosen regjerte i hodet og kroppen min. Jeg er “tilbake” igjen, sa de.

Det er overveldende å sitte med minner fra en tåketilstand. Jeg kan ikke huske hva som hendte når, alt fra uken i psykose er en utydelig blanding av kaos. Jeg kan huske noen hendelser, men de blandes med andre. Jeg kan huske noen timer, men vet ikke hvilken dag timene tilhører. Jeg har ikke lest noen epikrise eller cardex notat fra de ti dagene jeg var på avdelingen enda.

Jeg prøver å samle noe av det jeg husker her.



Jeg er så redd, så jævlig redd. I dag er det 11-11-2011, og i det jeg leste datoen på dataen min smalt det i hodet, som om alle sluser åpnet seg, som om kanalen for kontakt med utenomjordiske plutselig var åpen. For det er de utenomjordiske som styrer dette. De sender meg kryptiske beskjeder som jeg skal tyde og prøve og forstår Det er bare det at jeg ikke klare å tyde alt de sender, for det er så mye og de sender ikke beskjeder på norsk, de sender kanskje heller følelser og sanser.

google.com

Jeg går frem og tilbake i leiligheten, noterer tall og bokstaver og andre setninger som settes inn i hodet mitt. Jeg ringer avdelingen og psykiatritjenesten. Psykiatritjenesten sier jeg skal ta en sobril og gå og slappe av, for de kan ikke komme nå siden de skal på foredrag. Jeg blir irritert og tenker at hun selv kan prøve på det når et helt jævla fremmed univers har åpnet seg for deg og du i dag er blitt utvalgt av alle de utenomjordiske. H.M. tar telefonen når jeg ringer avdelingen, og han sier at jeg ikke trenger å være redd, for dette er ikke sant, det er ikke virkelig. Det er bare det at jeg kjenner hva jeg opplever.

Fingermerkene mine, de merkene i huden på fingertuppene, det er det de kan identifisere meg med. Når de utenomjordiske henter meg vil de komme til å scanne fingrene mine og se at jeg er den utvalgte. Noe telepatisk sier meg at jeg vil gjøre lurt i å fjerne fingermerkene mine. Jeg burde brenne de bort. Jeg går bort til ovnen og åpner døren. Varmen fra glørne slår mot meg. Jeg holder hendene nærme glørne, men jeg klarer aldri å legge hendene inn i ovnen for å brenne vekk identiteten min. Jeg er blitt feig, feig og dum som ikke klarer litt smerte for å redde meg selv. Kanskje jeg kan skjære meg i fingertuppene tenker jeg og lar det være med det, jeg skal skjære de opp til det ugjenkjennelige.



Timene raser av gårde og jeg vet ikke riktig hva jeg har tatt meg til her hjemme før R. står i gården og skal kjøre meg til avdelingen på Notodden, for nå tør jeg ikke være mer alene. Jeg er allerede sliten av alle signalene, av alt det uforståelige. Jeg vil ikke si noe til R. om det utenomjordiske mens vi kjører, så jeg prøver å snakke om alt slikt som jeg vet han tror på. R. ville som alle andre sikkert sagt at de signalene jeg får bare er tull, og det er ikke rart, for han er ikke utvalgt og kan ikke vite at dette skjer nå.
Vel fremme på avdelingen sier jeg ha det bra til R. og går inn. 

Jeg setter fra meg bagen og ordene begynner å renne ut av munnen min. Jeg prøver å forklare, å vise de, å få de til å forstå. Jeg snakker på inn og utpust og går mye frem og tilbake, og jeg klarer ikke sitte uten å vugge kroppen frem og tilbake. Det er så mye som skjer i kroppen og i hodet. På et tidspunkt blir jeg beordret vennlig inn i en kjent armkrok. Jeg sier jeg ikke får lov til å sitte i armkroken til noen lenger, fordi noen mener det er å være liten og la den lille få styre. Jeg vet at jeg kan være stor og voksen i en armkrok, men jeg er redd for å få kjeft om jeg setter meg der. Du får lov nå, sier hun og holder godt rundt meg. I et lite øyeblikk kjennes det fint og trygt, å kjenne at hun er varm, rolig og snill, ikke stresset, oppjaget og skiftende kald og varm som jeg er. Jeg sitter litt, prøver å slappe av, men det er bare det at det er så forferdelig mange signaler å tyde, så mye jeg må sjekke ut.

Jeg vandrer og traver gjennom gangene, om og om igjen, frem og tilbake. Kroppen er i helspenn, kroppen er så jævlig stressa. Hodet mitt stresser enda mer. Alt er en illusjon og ingenting er virkelig. Jeg lever i to pararelle universer, jeg er på N, på psykiatrisk avdeling, men egentlig er jeg hjemme i leiligheten. Jeg føler det med hele meg, jeg er begge steder. Veggene er ikke virkelige, ingenting er slik det ser ut som. Jeg slår håndflaten mot veggen for å se om jeg slår lett i gjennom, lar fingrene gli langs det ruglete, hvite tapetet som liksom er en skillevegg mellom rommene. Fingrene mine glir ikke gjennom, illusjonen er ikke klar for å vise seg enda. Snart vil det vise seg, at ingenting finnes, at man kan gå gjennom vegger.

google.com

“Farger, sett deg her med oss nå, du blir så sliten av dette” sier de mens de spiser kveldsmat rundt bordet. Det er bare jeg som er pasient der i helgen, de har god tid til meg. Jeg setter meg ned og spiser litt av en skive. Hvorfor skal jeg spise når ikke pappa får spise, spør jeg de. De sier at pappa ikke trenger mat, at han har vært død i ti år nå. Jeg sier det er urettferdig, for han er så sulten, han har jo ikke spist på ti år! De prøver å overbevise meg om at han ikke er sulten men at han har det godt der han er. De skjønner ikke det at jeg har kontakt med han, at jeg tyder de telepatiske beskjedene han sender meg. De skjønner ikke at pappa vil ut av graven og tilbake til livet. Han har bedt meg om å grave han opp, sier jeg spørrende til de, før jeg legger til at det ikke er lov og at det da vil bli både gravskjending og likskjending, og jeg er da ingen kriminell. Jeg vil høre på pappa, men jeg gruer meg så mye til å se han nede i jorden, for han er sikkert ikke fin der han har ligget i ti år. De sier det er sant, at slikt ikke er lov og at jeg ikke trenger å grave opp pappa, for pappa er død og har det godt der han er. Pappa slutter å sende telepatiske beskjeder til meg, og de utenomjordiske setter i gang med sine kryptiske beskjeder.
Jeg går fra matbordet og klatrer opp på en stol som står ved veggen. Jeg står der og strekker meg mot taket, kjenner på bjelkene som ligger på skrå og dekker til luftanlegg og samler støv. Jeg tror det er overvåkningsutstyr der oppe, så jeg må sjekke. Farger, hva gjør du, kom ned derfra, sier de til meg før en av de kommer bort og tar hånden min for å hjelpe meg ned på gulvet igjen. Alt er en illusjon, sier jeg og slår hånden i veggen for å se om jeg kommer gjennom denne gangen. 




Jeg traver igjen, frem og tilbake, frem og tilbake i gangen. Jeg prøver å tyde tallene, alle tallene som går igjen i så mye av det jeg ser. Det er 00, 3 og 11. Og de kommer i mange forskjellige sammenhenger. Hva vil tallene vise meg, hva vil de utenomjordiske at jeg skal tyde og formidle? Det er så mye signaler, sier jeg til de mens jeg holder hendene mot hodet for å prøve å beskytte meg mot telepatien som skytes inn i hodet mitt fra alle kanter. Jeg finner ikke ut av det, alle tallene, jeg skjønner det ikke, jeg kan ikke matte og får ikke regnet det ut, sier jeg fortvilt og redd. De sier at jeg ikke trenger å tenke mer på det, for dette er ikke virkelig, det er bare i mitt hode. De sier jeg er psykotisk og at det er derfor jeg har slike tanker. Det er vanskelig å tro på, for jeg er blitt utvalgt av de utenomjordiske til å samle deres ledetråder til et løsningsord. De sier at det ikke finnes utenomjordiske, telepatiske og kryptiske signaler, de sier det er et av tegnene på psykose. Jeg hører på hva de sier, og jeg tror de snakkes sant fra sitt ståsted. Det er bare at de ikke kan forstå dette, for de er ikke utvalgt, det er jeg som er.



Jeg ser på hendene mine, gransker fingertuppene før jeg forteller de at jeg må fjerne fingermerkene mine for at de ikke skal finne meg. Jeg forteller de at jeg ikke turte å legge fingrene på glørne hjemme og spør fint om jeg kan få en skalpell slik at det ikke skal gjøre så vondt å gjennomføre oppgaven. De sier at jeg ikke får noen skalpell. Jeg blir redd, for hvordan skal jeg da skjule at jeg er Farger for de utenomjordiske? Jeg spør og forklarer men blir avbrutt av at hun tar hånden min og ser på meg mens hun sier, dette er så psykotisk som du får det til å bli, Farger! Jeg skjønner at hun tror jeg er psykotisk, hun er ikke utvalgt som meg og kan umulig forstå dette.


Hun kommer med medisiner i et glass. Hun sier de har snakket med bakvakten og at hun sa jeg skulle ha dette. Jeg vil ikke ta de, for det er nok gift i de. Hun spør om jeg tror hun ville forgiftet meg, noe jeg sier at jeg ikke tror om henne. Det er bare det at de ikke vet at de er blitt forgiftet før de kom til den psykiatriske avdelingen. Det er som om noen visste at jeg skulle hit på forhånd og har plassert den forgiftede medisinen der slik at jeg skal få det når jeg kommer. Jeg går tvilende med på å ta medisinene, men kjenner og klemmer på de små pillene, deler de og gransker de med blikket før jeg svelger de. Jeg har aldri tatt så mye medisiner før, som det jeg gjør denne helgen og i tiden som følger.



Det er gått over et døgn og signalene vil ikke gi seg. Jeg har sovet litt til og fra om natten men er til tross for noen timers søvn, veldig sliten. De sier det ikke er rart at jeg er sliten, fordi jeg går i et vanvittig stress, at hodet og kroppen ikke får slappe av eller hvile. Jeg går og går, frem og tilbake, som om jeg ikke kan stoppe beina mine. Jeg vil så gjerne få en pause fra signalene, en pause fra den stressede kroppen. Koma, sprøyte sier jeg til de mens jeg kjenner tårene sprenger på. Jeg gråter ikke utenpå, men jeg hulker inne i meg. Slik er det å være Farger, hun hulker veldig mye på innsiden, gråter mye på innsiden, men får sjeldent noen ordentlige tårer ut. Vi kan ikke legge deg i koma, sier de til meg, og sprøyte har de ikke. Jeg får mer medisiner som jeg sjekker og gransker for gift før jeg svelger de. Signalene går kanskje litt saktere med medisinen, håper jeg. Kanskje jeg klarer å tyde de da, tenker jeg.

Angsten har tatt tak i meg og mens jeg står går frem og tilbake på gulvet stopper pusten opp. Jeg får ikke dratt inn luft, jeg får ikke pustet ut noe luft. Så jeg står der og rister av skjelvinger, strekker hodet mitt bakover i håp om å fange litt oksygen til å leve av. Hun tar tak i meg og setter meg ned på sofaen, hun andre tar tak i hodet mitt og dytter det ned mellom beina mine. Jeg lurer på hva i helvete de driver med på, om de er utenomjordiske i forkledning som skal gjøre meg noe, men jeg rekker ikke tenke så mye før en av de sier at de gjør dette for at jeg skal få blod til hodet og få igjen pusten. Det funker, jeg begynner å puste igjen ganske raskt. Det var nok de utenomjordiske som tok pusten min.

google.com

Jeg ligger i sengen på rommet. De utenomjordiske er der, overalt. Hun sitter ved siden av meg og snakker. Hun snakker mye og jeg får ikke med meg en tredjedel av hva hun sier. Hvert siste ord i setningen gjentas i et ekko tre ganger inne i hodet mitt. Det hele blir en salig blanding av uforståelige løse ord jeg må prøve å sette sammen mens jeg også følge med på de utenomjordiske signalene og skyggene de gir fra seg. Jeg klarer ikke å følge med, de utenomjordiske er for voldsomme. Jeg ligger stille i sengen og kjenner hvordan kroppen stresser, for nå blir den invadert og scannet, det er en del av overvåkningen de holder på med. Veldig plutselig får jeg en hamrende smerte i underlivet. Jeg blir livredd for jeg vet hva som skjer. Mens jeg ligger der i sengen med hun som snakker ved siden av meg sittende på en stol, voldtar de utenomjordiske meg. De gjør det ikke for nytelse eller makt, slik mennesker ofte har som grunn til å gjøre slike ugjerninger. De utenomjordiske gjør det som en del av overvåkningen og forskningen på oss mennesker på jorden. Det stikker, det verker og sprenger. Det gjør like vondt som det var å ligge med noen for første gang, forskjellen er bare at jeg ikke vil dette, jeg er ikke med på det, slik jeg var da jeg for første gang lå med den søte gutten i klassen min. De utenomjordiske voldtar, hun snakker, det er ekko i hodet mitt, det er signaler i tusenvis og jeg, jeg er helt, helt stille og venter på at de skal gjøre seg ferdig. Jeg gråter veldig høyt inne i meg mens det står på.


 google.com


3 kommentarer:

  1. Det er kjempesterkt å lese alt dette, og forestille seg å være i den situasjonen, hvor man ikke har kontroll på sine egne tanker og oppfatninger. Hvor redd man må være, hvor alene man er mot verden og alle andre som ikke forstår.To forskjellige virkeligheter.

    Jeg er glad du dro dit, at du fikk bli der i 10 dager, at du er tilbake til deg selv, og at du for guds skyld ikke fikk skadet deg slik du følte trang til på den tiden.

    Jeg har selv en (mildere) greie med psykose og utenomjordiske, men jeg har aldri sagt eller skrevet noe om det på bloggen. Jeg vet ikke hvorfor, men det er et litt sårt tema for meg, litt fremmed, og det trer helst frem når jeg er veldig dårlig og grensepsykotisk - og ikke i så sterk grad som du beskriver her. Det bittelille jeg har kommet med på bloggen min, kan du se i tegningen her:

    http://liseliten.files.wordpress.com/2011/10/sirkelsykdom-copy.jpg?w=600&h=642

    Jeg håper du har det bra/bedre nå. Jeg tenker ofte på deg <3

    SvarSlett
  2. Til tross for virkeligheten jeg var i, klarte personalet å hjelpe meg på en veldig tryggende og flott måte. Jeg hørte de sa i etterkant at det gikk mye ut på å trygge meg, fordi jeg var så livredd, der av armkrok, en hånd å holde i og det å stoppe meg når jeg var ute å travet i gangene. Det var aldri sinne eller kommentarer som "dette er tull". Jeg syns bare de var veldig flotte mot meg til tross for at jeg levde i en helt annen verden enn de.

    Da jeg var på vei ut av psykosen og kanskje var mer grensepsykotisk, fant jeg det langt mer smertefullt enn å være helt borte. Grensen ble så forvirrende, og det var nok den dagen jeg gråt og hulket i lang tid, noe som ikke er likt meg siden jeg ikke får til å gråte skikkelig. Det var for tøft å være på grensen for jeg visste ikke hvilken vei jeg skulle vende meg, dessuten kom den egentlige virkeligheten tilbake, og den er ikke noe god å være i den heller.

    Tegningen din er beskrivende, du er ganske tydelig på hva som skjer, men jeg tipper at du kanskje ikke tyder hendelser like kjapt når det først er i gang, sånn som "bånn gass", den syns jeg er vrien å stagnere.
    Jeg har brukt mye tegning og maling den siste uken. Det er mye vondt og vanskelig som skal deales med, og i og med at konsentrasjonen hindrer meg i å skrive slik jeg ønsker blir det tatt i bruk farger, kullstift og pensel. Det er godt å få det ut på den måte.

    Syns du kanskje det er skamfullt med grensepsykose og utenomjordiske, at det er derfor du ikke skriver noe om det?

    Jeg har det litt bedre men er nærmest like urolig som det jeg var da jeg var i psykosen. Det blir litt traving her hjemme også. Men sånn alt i alt så går det som før, humper i vei :)

    SvarSlett
  3. Så godt å høre du ble møtt på en så trygg og god måte. Jeg syns også det er vondt å være på en slags mellomting, enn når man er helt på villspor, uansett hva det handler om, egentlig.

    Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg ikke har sagt så mye om det på f.eks bloggen.. Jeg tror det er litt ekkelt å snakke om, fordi det er så "fjernt" når jeg ikke er så dårlig, men samtidig så nært også. Litt fremmed, litt skummelt, litt skamfullt? Selv om det ikke fins noe skamfullt med det.

    Det er fint å kunne tegne og male, bare la det komme ut. Det blir jo en slags kunst i seg selv :)

    SvarSlett