torsdag 15. desember 2011

Julekveld.




Julemonsteret måtte vike, og jeg tok jula inn i heimen min for en kveld. Det kjenner jeg at var godt for meg, og det var en god måte å ta del i adventstiden på.
Jeg bakte, hørte på julemusikk, pakket inn gaver og virkelig koste meg. Det er det lenge siden jeg har gjort.

Bakst nr. 1: Colakaker.

200 gr margarin.
200 gr sukker.
250 gr hvetemel.
1 stor ss sirup.
2 ts natron.
2 ts vaniljesukker.

-Sukker og margarin røres hvitt. (Og selv om det sto med store bokstaver Tine Meierismør funket det fint med Melange. Vi har tross alt en smørkrise her i landet).
-Sikt på hvetemel, natron og vanlijesukker.
-Bland i sirup.
-Bland deigen godt for så å dele den opp i fire like deler.
-Trill ut to pølser som du legger med mellomrom på bakepapir.
-Trykk pølsene ned til ca en halv cm tykkelse.
-Stekes på 200 grader i ti minutter.
-Når de er ute av ovnen skråskjærer du baksten og lar det avkjøle før du legger de i boks.



Bakst nr. 2: Brun - hvite kjeks.

125 gr smør.
100 gr melis.
1 egg.
200 gr hvetemel.
1 ss potetmel.
2 ss kakao.
50 gr mørk sjokolade.
50 gr lys sjokolade.

-Oppskriften gir ca 40 kjeks. For best resultat bør deigen hvile en time før den bakes ut.
-Visp smør og melis sammen.
-Ha i egget.
-Ha i hvetemel sammen med potetmel.
-Smelt sjokoladen hver for seg.
-Del deigen i to. I den ene delen blandes den mørke sjokoladen inn, i den andre blandes den lyse sjokoladen inn.
-La deigen hvile minst en time.
-Sett stekeovnen å 180 grader.
-Finn frem pepperkakeformer, stekeplate og bakepapir.
-Kjevle ut deigen og hjelp til med litt mel om den klistrer seg.
-Stikk ut kjeks med for eks. hjerteform fra den brune deigen. Stikk ut mindre hjerteformer fra den hvite deigen og legg oppå. (Jeg gikk lei og trilla til slutt ut kuler som jeg klappet flate og la oppå de brune kjeksene jeg hadde stukket ut).
-Stek midt i ovnen i ca ti-tolv minutter. La de avkjøle og legg de på boks, eller gi bort eller heng de på juletreet (men da må du huske å lage hull til tråden).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar