søndag 22. januar 2012

Bokanmeldelse nr 6.

Hvis angsten bare kunne trylles bort.
Bente Wemundstad.
Kr: 205 (bokkilden.no)
Sider: 158.


Jeg gruet meg litt til å lese denne boken, fordi det ligger så nært. Dette med angst er så veldig personlig, skamfullt, vanskelig og smertefullt for meg. Men så tok jeg fatt på boken, og jeg fant fort ut; Jeg er ikke alene.

Bente Wemundstad var en fremragende husmor, karrierekvinne, kone og venninne. Hun var flink til det meste, mestret det meste og levde fra den ene oppgaven til den andre, frem til den dagen hun får sitt første angstanfall i bilen og tror hun skal dø. Da starter et årelangt angsthelvete.
Hun skriver veldig ærlig, direkte og åpent om sitt møte med angst, om sin angst som kanskje vi alle kan kjenne oss litt igjen i. Hun skriver sårt om det å være mor til barn hun føler hun ikke lenger får fulgt opp, om redselen for barna sine. Hun beskriver også hvordan angst er en utfordring for ekteskap og parforhold, men også om hvordan man kan finne en vei sammen i det.

Gjennom bokens sider håpet jeg så inderlig på en løsning, en magisk setning eller en skjult kode som ville få meg ut av mitt angst helvete, men det finnes ikke. Dette er ikke et eventyr, det er en ærlig beretning om angsten helvete. Det er ikke en happy ending der alt ordner seg, men det er likevel en hel masse håp i hennes egne ord.

Om du er pårørende til noen som sliter med angst, om du studerer til en jobb der du skal møte mennesker, om du selv har angst eller om du rett og slett ikke vet så mye om det, les boken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar