fredag 24. februar 2012

Jeg ber deg, angst, slipp meg fri.



Jeg er en fange. 
Jeg slipper ikke ut. 
Jeg blir værende i dette, og frykten min er at jeg aldri slipper fri.
Jeg er en fange i mitt eget sinn.

google. com

Jeg lengter. Lengter etter frisk luft i ansiktet, lengter etter å gå i butikker å se på klær og ting. Jeg lengter etter å slå av en prat med en bekjent og ønske han eller henne en fin dag. Jeg lengter så etter å komme ut, men jeg er og blir værende her innenfor disse fire veggene som jeg ikke våger meg noe særlig utenfor.

Gud, jeg er så redd.
Jeg vil skrike, men jeg kan ikke. 
Jeg er redd for å skrike også.
Herregud, jeg er så redd.


Det jeg kan klare er å gå en tur. Den faste runden, men ikke alene. Og det er ikke hvem som helst jeg kan ha med meg på gå tur heller. Det må være venninner, hunden til huseierne eller mamma. Thats it. Da går jeg på, kjenner luften jeg kan trekker inn, den friske luften. Da prater jeg med de, eller så går jeg lange strekninger i stillhet, bare fordi det er så godt å se rundt meg og puste i noe annet enn hjemmet mitt. 
Jeg kan tørre å dra på besøk til venninne T, dersom hun ikke har eller venter besøk av andre. Da kan jeg drikke kaffe med henne og skravle som bare gode venninner kan. 
Jeg kan,til nød, dra på besøk til mamma i barndomshjemmet mitt, men jeg finner aldri roen der, og som oftest vil jeg helst løpe bort til venninne T som er naboen, siden angsten er mindre om jeg er der.
Jeg sier jeg kan disse få tingene utenfor hjemmet mitt, men egentlig kan jeg ikke det, for jeg tør ikke gå ut før jeg har tatt den daglige dosen med beroligende og angstdempende medisiner. Så i praksis vil det si at alt jeg faktisk kan ved å ikke ta medisiner, er å hente posten min og susle i hagen så sant det ikke er mange andre der.
Angsten styrer alt, absolutt alt. Jeg har angst om jeg er alene, om jeg er med de nærmeste vennene eller den nærmeste familien. Jeg har angst om jeg er ute, og jeg har angst om jeg er inne. Angst, hele tiden, konstant.

Vet dere hvordan det er, å leve i et slikt angsthelvete? Å daglig hive etter pusten fordi angsten klemmer ut all oksygen du prøver å puste inn. Å kjenne hjertet gå amok inne i brystet mens du ikke gjør annet enn å sitte stille. Å svette ut en genser i løpet av en time, å brekke deg av redsel. Å være livredd. Vet dere hvordan det er å leve som om du er i ferd med å bli drept hvert eneste sekund av noe som er farligere enn alt annet? Kan dere tenke dere hvordan det er?

google.com

Mammaen min handler dagligvarer for meg hver fredag, og hun kom som vanlig innom meg i dag for hente handleliste og bankkort. Jeg ga henne det hun skulle ha med den grusomme, gangende dårlige samvittigheten i brystet og den rustne og skarpe klumpen i magen. For jeg vil ikke at mamma skal måtte gjøre slikt for meg. Jeg vil ikke slite henne ut. Mamma har sitt å slite med psykisk, hun er ikke helt frisk, og i tillegg går tøffingen min av en mor på skole og jobber rumpa av seg for å komme gjennom pensum, oppgaver og lekser. Hun blir sliten av skolen, og hun blir sliten av hodet sitt som ikke lar henne være i fred. I tillegg må hun gjøre alle disse ærendene for meg. I tillegg må hun ta seg av en voksen datter som så absolutt burde klart seg selv.
Jeg ville veldig gjerne være med på butikken i dag. Jeg ville se gjennom hyllene og utvalget de hadde, jeg ville hilse på kassadamene jeg kjenner og gå fornøyd ut med handleposene mine. Men nei, jeg turte ikke en gang bli med for å sitte utenfor i bilen og vente i mellomtiden. Skuffelsen over ikke klare var enorm. 
Mamma, jeg har så dårlig samvittighet. Takk for alt du gjør for meg. <3  <3

google.com

Venninne C kom uventet innom meg og spurte fint om det var en kopp kaffe å oppdrive her. Det var det selvsagt, og selv om jeg ikke visste at hun skulle komme tok jeg meg selv i å synes det var så innmari godt å ha besøk. Vi lakket negler, drakk kaffe og tok et par røyk ute i vinden, skravlet og koste oss den lille tiden hun var her. Hun måtte videre for å hente nurke-T i barnehagen for så å dra inn til byen for å handle. 
"Du vil ikke være med da, Farger?"
"Å, jeg vil så gjerne, men jeg tør ikke"
"Ikke hvis nurke-T er med heller?"
"Det er litt tryggere med henne, men jeg tør likevel ikke..."
Venninne C prøvde noen ganger på å få meg med på en luftetur, men lufteturen innebar matbutikker og andre butikker. Jeg ville så gjerne, jeg hadde så inderlig lyst til å være med de ut i butikker. Angsten stoppet alt og jeg ble værende igjen her hjemme, atter en gang alene, mens hun dro for å nyte friheten jeg ikke har hatt tilgang til på en lang evighet. Skuffelse, nok en gang.


Jeg hater deg, angst. Jeg hater hva du har gjort meg til. Jeg hater hva du gjør med meg. Jeg hater at du regjerer, hersker over meg, triumferer og proffiterer på min smerte. Jeg hater deg, angst. Du har ødelagt det som en gang var et menneske med sosiale gleder, et menneske som sang på fest, som elsket å gå i butikker, som nøt familieselskaper og venninnebesøk. Du har tatt fra meg hver eneste glede jeg hadde i livet. Jeg hater deg angst, for du tok det jeg trengte mest som våpen i krigen mot sykdommen min, meg selv. Du tok meg`et.
Vær så snill, jeg ber deg, la meg bli fri. Slipp meg fri, la meg leve igjen. Jeg ber deg, slipp taket du har om meg, la meg få puste inn ren luft, la meg få kjenne på roen og det fredfulle igjen. Jeg hater deg, men ber deg likevel; Slipp meg fri.

Hvis det finnes noen der ute som har kommet seg ut fra angsten klør, vær så snill å skriv til meg. Kommenter og gi meg et håp om at det kan bli bedre. Hvis det finnes noen som kan si at de angsten ikke lenger regjerer, fortell meg om det...

4 kommentarer:

  1. Hei! Har lest bloggen din noen ganger, og må virkelig si at jeg føler meg fattig, for jeg får så veldig lyst til å hjelpe deg. Samtidig føler jeg meg heldig, fordi jeg føler at jeg har kommet lenger enn deg (er dog også eldre) og blir veldig takknemlig for hva jeg har oppnådd, og tro meg det har kostet. Jeg har vært sånn cirka et sted hvor du er nå. Det er mulig å komme seg videre der i fra. Det er ingen tvil om at du har ressurser når jeg leser bloggen din. Du skulle helt sikkert hatt en form for traumebehandling høres det ut som for meg. Men når alt kommer til alt, så er det du som kan gi deg den beste hjelpen. Men vi trenger alle omsorg, kjærlighet og noe meningsfylt å fylle dagene med. Du har mye mot som står i så masse angst; bruk motet riktig. Bruk det på deg selv.

    Noen fattige dårlige (gode?) linker får jeg lyst til å sende deg: 1) http://www.angstringen.no/ 2)http://www.mentalhelse.no/tjenester

    God klem i kvelden, og med ønske om, og tro på, gode opplevelser for deg i (nær) fremtid. Grip de, når de kommer -

    SvarSlett
  2. Kjære anonym!
    Tusen takk for fine ord, for håp og tro som du nettopp ga meg. Jeg føler meg ressursfattig, for angsten stjeler hver minste ressurs jeg har, jeg får ikke brukt det jeg kan. Å da se at noen skriver at jeg muligens har ressurser likevel gjør veldig godt. Og at du har vært der jeg er nå men er kommet deg vel ut av det, det gir håp!
    Takk for at du tok deg tid til å svare, og takk for at du leser bloggen min.
    Og når det kommer til traumebehandling, oh yeas, det trenger jeg så visst, men det er neimen ikke lett å få.

    SvarSlett
  3. Det var kjekt å høre at jeg kunne være til litt hjelp. Du skal alltid huske på at selv om angsten er der, og samme i hvilken grad den er der, så er ressursene dine der like fullt og helt. At de periodevis føles overskygget av angst, betyr ikke at de er mindre eller borte. Du består av både ressurser og angst, og så er det kunststykket å få til en bedre balanse mellom disse.

    Selv har jeg ikke kommet ut av angsten, men med tid, innsats! og tålmodighet har jeg klart å håndtere den bedre, og i større grad leve et liv. Jeg har ennå en vei å gå. Ja, det ER urettferdig. Men hvordan kan jeg gjøre det beste ut av det som er igjen av mitt liv? Jeg fortjener det, det skal være sikkert. Sånn prøver jeg å tenke. Jeg klarer det av og til.

    Det holder hardt mange ganger, og livet kommer kanskje aldri til å bli en dans på roser (det ville sikkert bli kjedelig i lengden), men det kommer gode øyeblikk, lengre perioder som ikke er like ille, og bedre netter i mellom.

    Glem aldri at du har ressurser (jeg er ikke i tvil, og jeg har ganske god vurderingsevne i så måte). Ikke kjeft på noen (deg) som ligger nede, men gi deg anerkjennelse for de små skrittene du tar (det er de små skrittene som fører til rom). Reis deg, igjen og igjen.

    Når det gjelder traumebehandling, så er dette virkelig ikke lett å få tilgang på, av en eller annen mystisk grunn som er uforståelig for meg. Du må stå på selv, og råd fra meg er å bruke klagemuligheter, og å være så åpen og ærlig som du klarer. Da ser de ressursene dine også, og lettere mennesket deg (er min erfaring). Skriv gjerne brev, hvis du syns det er lettere (mht å formidle hvordan du har det). Spill på det som fungerer for deg!

    Med fare for å snakke i hel budskapet mitt, slutter jeg her. Lytt til deg selv, og ta deg selv på alvor. Jeg skal fortsette å følge med deg, og glede meg over fremskrittene jeg finner underveis :-)

    SvarSlett