fredag 13. april 2012

Vennskap.

Endelig er dagen her, endelig skal jeg få se henne igjen.
Jeg vasker, rydder, legger på sengetrekket hun liker så godt og gjør det fint til hun kommer på besøk for en helg.
Her skal hun føle seg velkommen.
Kjøleskapet fylles opp til randen.
Her skal hun ikke sulte.

Jeg tripper, er helt lusete i hele kroppen, 
gleder meg så til å se venninnen min.
Og så banker det på døren og der står hun.
Jeg smiler hjertelig, hun også,
og så kommer den gode klemmen og ordene 
"så godt å se deg igjen".

Hun har med seg sin gode venn,
de som fant hverandre i sorgen.
Mannen jeg kjente jeg kunne være trygg på,
en som har blitt en ny venn.
Venner er gull verdt.

Vi spiser kake,
vi skravler,
vi ler.

Jeg  har det godt.
Godt.

Så rik jeg er, 
på vennskap.
Så velsignet jeg er,
med gode mennesker som er glad i meg.
Så takknemlig jeg er,
for at de har holdt ut.
Så rik jeg er,
på godhet.


Tusen takk for vakre gaver, venninne L.
Og takk R. for at du viste meg at menn ikke er så farlige, at de kan være riktig så hyggelige og gode mennesker de også.

4 kommentarer:

  1. Ååååå! Jeg begynner nesten å gråte nå, tårer i øynene ! Du er så nydelig, jeg er så takknemmelig for å ha deg i mitt liv! Du gir meg så mye glede i hverdagen, ingen er så nydelig som DU! - Tuusen takk for så mange vakre ord! - Du er min sjelevenn! <3 Og - jeg gir deg aldri opp, og ikke si at takk for at vi holder ut, for det er ingenting å holde ut. Ditt vennskap betyr alt for meg! <3 Takk!!! Kleeem på deg vakre jenta mi, venninne L <3

    SvarSlett
  2. Kjempefin hyllest til din venninne, og gode vennskap er viktige. Men jeg blir trist når jeg leser (mellom linjene) at du ikke setter mer pris på deg selv enn det du gjør. Gode venner er viktige, men DU skulle være en (minst like -)viktig person i DITT liv, ikke i egoistisk betydning men i betydning av å likestille din verdi og dine behov. Vennene dine ser det. Jeg håper du ser det selv en dag :-) Og at du en dag vil kjenne ekte, gode og tilfredse følelser for deg selv uavhengig av andre :-)(selv om vi alle jevnlig trenger ytre bekreftelser òg). Ønsker deg (å ha det) godt! Du er like mye verdt som alle andre!

    SvarSlett
  3. Jeg har neimen ikke tenkt på det sånn før. Venninnen min L, sa det til meg. "Setter du alltid andre foran deg selv?" Det var i sammenheng med at jeg alltid ga det beste til henne og tok det nest beste selv. Men hun var gjest og det falt meg helt naturlig å gjøre det slik. Kommentaren hennes satte dog i gang tankene mine, på samme måte som kommentaren din nå gjorde det. Jeg tror jeg trenger å øve meg på nettopp dette med å verdsette meg selv, det er ikke lett, men jeg prøver i alle fall :)

    Takk for kommentarer begge to! :)

    SvarSlett
  4. Godt å høre at du tok kommentaren min slik som jeg mente den. Jeg var litt redd for at den kunne fremstå for direkte, ikke alle liker dèt. Men når jeg ser noe som kan hjelpe andre hvis jeg sier i fra om det, så vil jeg gjerne bidra med dette (og spesielt når jeg liker personen jeg sier det til, selv om jeg ikke har møtt denne).

    Lykke til med øvingen - i å likestille deg selv med andre, lytte til deg selv og til dine behov, og i å se din egen verdi både uavhengig av - og sammen med - andre :-)

    SvarSlett